Fitness dla mózgu

Fitness dla mózgu

364
0
PODZIEL SIĘ

Nasze życie trwa, dopóki żyje nasz mózg. Dlatego niezwykle ważne jest, by o niego zadbać.

Mózg to najważniejszy organ ludzkiego ciała, pozwalający na odbieranie, przetwarzanie i generowanie bodźców z otoczenia. Steruje wszelkimi procesami zachodzącymi w organizmie, jest źródłem naszej tożsamości, myśli, pragnień i wyobrażeń.

Siła napędowa
Procesy angażujące umysł dotyczą nie tylko mózgu, lecz całego ciała, a nasza fizyczność odgrywa ogromną rolę w naszej aktywności intelektualnej. Mózg otrzymuje z otoczenia bodźce niezbędne do odbierania i rozumienia otaczającej nas rzeczywistości poprzez zmysły. To, że aktywność ciała znacznie zwiększa możliwości poznawcze człowieka, było wiadomo już w Starożytności. Teraz świadomość ścisłego związku ciała i umysłu znów staje się oczywista. Wyrazem tego jest kinezjologia edukacyjna. Jej twórca, amerykański pedagog dr Paul Dennison, opracował prostą i skuteczną metodę wspomagania naturalnego rozwoju każdego człowieka, bez względu na jego wiek, wykształcenie, zdrowie i kondycję. Polega ona na wykonywaniu prostych ruchów, które aktywizują połączenia nerwowe w całym ciele i integrują pracę mózgu. Zdaniem Dennisona, problemy intelektualne i emocjonalne w życiu człowieka wynikają ze złego współdziałania obu półkul mózgowych. Do uzyskania pełnego obrazu otaczającego nas świata niezbędna jest integracja prawej i lewej półkuli mózgowej.

Dwa bieguny
Prawa półkula jest odpowiedzialna za odczucia i nadaje im mimiczny wyraz. Nie ma poczucia czasu, lecz odpowiada za przestrzeń i pamięć długotrwałą. Jest twórcza, zorientowana na ludzi oraz teraźniejszość. Posiada tez zdolność syntezy, czyli postrzegania całości. Podczas stresu prawa półkula ma trudności z ekspresją, nie potrafi zapamiętać szczegółów. Wskutek tego człowieka może ogarnąć bardzo silne wzburzenie emocjonalne, może on też sprawiać wrażenie zablokowanego na kontakt. Lewa półkula odpowiada za logiczne myślenie – postrzeganie detali, liczenie, analizę – oraz zdolność planowania. To jej zawdzięczamy poczucie czasu, umiejętność słuchania i werbalnego porozumiewania się oraz zasób słów i kontrolę nad nimi. W stresie lewa półkula zwiększa wysiłek i próbuje ze wszystkich sił porządkować rzeczywistość, jednak bez wyczucia całości i z wyłączeniem emocji. Zachowanie osoby zdominowanej przez lewą półkulę może przedstawiać się jako mechaniczne, pozbawione wrażliwości. Kinezjologia edukacyjna ma za zadanie skoordynować pracę obu półkul mózgu poprzez odpowiednie ćwiczenia. Opiera się ona na trzech prostych założeniach:
1. Nauka jest naturalną, przyjemną sferą działalności, kontynuowaną przez całe życie.
2. W naszym ciele ukryte są blokady, które utrudniają nam naukę i radzenie sobie ze stresem.
3. Właściwie rozpoznane blokady mogą zostać usunięte, pod warunkiem prawidłowo prowadzonego treningu.

Regularne stosowanie metody Dennisona przynosi zaskakujące korzyści: poprawa koncentracji na wykonywanych zadaniach, polepszenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, poprawa umiejętności słuchania, rozumienia, wysławiania się, czytania, pisania, liczenia, zwiększanie zdolności manualnych, sprawniejsza obsługa komputera, poprawa oddychania, wyższa samoocena. Jednak głównym pozytywnym skutkiem jest to, że łagodzi stres, odpręża i dodaje energii.
Bardzo ważne jest, aby gimnastykę mózgu zacząć od picia wody. Jest ona jedną z najważniejszych substancji w ciele. Niezbędna nie tylko do życia, ale i do uczenia się. Odgrywa ważną rolę w aktywności całego ciała, dystrybucji tlenu i odżywianiu. Regularne picie wody małymi łykami pozwoli ci pracować z optymalną efektywnością, szczególnie przed i po ćwiczeniach gimnastyki mózgu.

Podstawowe ćwiczenia wprowadzające:

Punkty na myślenie
Jedną dłoń połóż na pępku, a drugą masuj miękkie miejsca pod obojczykami, z lewej i prawej strony klatki piersiowej. Rób to przez około dwie minuty.
Efekty: przekazanie informacji od prawej półkuli do lewej połowy ciała i odwrotnie, stymulacja aorty, wzrost energii.

Pozycja Cooka
Stań, skrzyżuj nogi w kostkach. Wyciągnij ręce przed siebie i przekręć dłonie grzbietami do siebie tak, by kciuki skierowane były w dół. Przełóż jedną rękę przed drugą, tak by dłonie dotykały się wewnętrznymi stronami (kciuki są nadal skierowane w dół). Skrzyżuj palce dłoni. Zegnij ręce w łokciach i oprzyj ręce na piersi. Zamknij oczy, język połóż na podniebieniu. Oddychaj swobodnie. Pozostań w tej pozycji przez ok. 2 minuty. Możesz ewentualnie zrobić to samo na siedząco.
Efekty: poprawa koncentracji i emocjonalnej stabilności, pogłębienie uwagi

Ruchy naprzemienne
Podnieś do góry prawe kolano i dotknij go lewą ręką, następnie podniesionego lewego kolana dotknij prawą ręką (ruchy podobne do marszu w miejscu).
Efekty: poprawa słuchania, czytania i pisania, lepsza koordynacja ruchowa lewej i prawej strony ciała, poprawa wzroku i słuchu, wzmocnienie oddechu, wzrost energii.

Leniwe ósemki
Wyciągnij przed siebie lewą rękę, zaciśnij pięść, a kciuk skieruj do góry. Następnie rysuj kciukiem w powietrzu po kształcie położonej ósemki (znaku nieskończoności), wodząc oczami za ręką – głowę trzymaj nieruchomo. Ruch ręką zaczynaj zawsze od środka w lewo do góry. Zakreśl ósemkę po 5 razy każdą ręką osobno lub 5 razy dwiema rękami razem.
Efekty: lepsza koordynacja wzroku i obwodowego widzenia, sprawniejsze czytanie i pisanie.

Słoń
Wyciągnij lewą rękę w przód, grzbietem dłoni do góry. Głowę połóż na ramieniu wyciągniętej ręki. Nogi w małym rozkroku, lekko ugięte w kolanach. Rysuj ręką w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Następnie wyprostuj całe ciało i wykonaj to samo prawą ręką. Kierunek pisania: zawsze w lewo do góry.
Efekty: twórcze myślenie, słuchanie własnego wewnętrznego głosu, rozwój pamięci długoterminowej, zintegrowanie widzenia, słyszenia i ruchu, sprawniejsza mowa, pisanie, zapamiętywanie.

Motyl na suficie
Podnieś do góry głowę i kreśl nosem na suficie leżące ósemki. Zacznij w lewo do góry.
Efekty: lepsza koordynacja wzrokowo-ruchowa, poprawa umiejętności czytania i pisania.

Kołyska
Usiądź na podłodze. Lekko ugięte ręce oprzyj z tyłu utrzymując podniesiony tułów. Nogi zegnij w kolanach i podnieś stopy do góry. Usuń napięcie w jednym biodrze potem w drugim, wykonując nieduże ruchy nogami.
Efekty: rozwój zdolności do pracy w środkowym polu ciała, wyrabianie nawyku skupiania uwagi i rozumienia.

Rowerek
Połóż się na plecach (na miękkim podłożu). Unieś głowę, obejmij ją dłońmi i podtrzymuj ją. Prawym łokciem dotykaj lewego kolana, potem lewym łokciem prawego kolana. Oddychaj rytmicznie.
Efekty: integracja lewej i prawej strony ciała, sprawniejsze czytanie, słuchanie ze zrozumieniem, pisanie, liczenie.

Wahadło
Opuść maksymalnie podbródek w dół i poruszaj nim powoli od jednego ramienia do drugiego, swobodnie oddychając.
Efekty: poprawa widzenia obuocznego, sprawniejsze pisanie, czytanie i wypowiadanie się, relaks.

Oddychanie przeponowe
Zrób wdech nosem i oczyść płuca, robiąc krótkie wydechy przez zaciśnięte wargi (wyobraź sobie, że chcesz utrzymać piórko w powietrzu). Następnie połóż dłonie na brzuchu – na wdechu podnoszą się, na wydechu opadają. Zrób wdech licząc do trzech, zatrzymaj oddech na trzy sekundy i wydychaj powietrze licząc do trzech. Ponownie zatrzymaj oddech na trzy sekundy. Powtórz całość.
Efekty: relaks, sprawniejsze czytanie i mówienie.

Kobra
Usiądź, oprzyj dłonie na stole, plecy rozluźnione. Zacznij oddychać „od podstawy kręgosłupa”. Skup się na oddechu, jakby był on źródłem twej siły.
Efekty: relaks, poprawa widzenia obuocznego, słuchania ze zrozumieniem i mówienia, kontrola motoryki precyzyjnej.

Aleksandra Wirosławska

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ