Chia – siła naszych czasów

Chia – siła naszych czasów

281
0
PODZIEL SIĘ
Processed with VSCOcam with m3 preset

Nasiona szałwi hiszpańskiej, popularnie zwane Chia – to ostatnimi czasy najmodniejszy i najzdrowszy deser. Należą do grupy „superfood”. Nasiona z tej rośliny poleca się szczególnie osobom poszukującym zdrowej żywności i dbającym o kondycję swojego organizmu. Tak naprawdę chia nie jest żadną nowością – szałwię hiszpańską jedzono już w starożytności. Azteccy wojownicy mawiali, że jedna łyżka chia daje siłę na cały dzień – chia w języku Majów oznacza siłę. Co sprawia, że te malutkie nasionka są takie wyjątkowe?

Chia wpływa zwalniająco na proces starzenia się!
Dzięki dużej zawartości przeciwutleniaczy (konkretnie związków fenolowych), radykalnie hamuje proces starzenia się komórki. Regularne jedzenie chia i innych produktów bogatych w antyoksydanty przyspiesza proces naprawiania skóry i zapobiega jej starzeniu.

Chia leczy twoje serce!
Bardzo pozytywie wpłynie na układ sercowo-naczyniowy. Dlaczego? Dzięki dobremu stosunkowi kwasów omega-3 do omega-6 w produkcie, wywołuje on efekt ugaszania stanu zapalnego w organizmie. Dodatkowo obniża ciśnienie krwi oraz pozytywnie wpływa na gospodarkę lipidową, obniżając poziom szkodliwego cholesterolu i trójglicerydów. Bogactwo antyoksydantów obniża stres oksydacyjny w organizmie, przez co ryzyko miażdżycy i zawału mięśnia sercowego spada.

Chia zapewnia prawidłowy ruch wewnątrz organizmu!
Spora zawartość włókna pokarmowego nie tylko wypełnia żołądek i syci na dłużej – przede wszystkim dba o prawidłową perystaltykę jelit i usuwanie z układu pokarmowego szkodliwych substancji.

Chia powstrzymuje zaburzenia lipidowe w organizmie!
Dieta bogata w błonnik, nawet w przypadku zawartości węglowodanów na poziomie 65 proc. energii pochodzącej z tego źródła, potrafi zatrzymać powstawanie cukrzycy typu II i obniżyć ryzyko otyłości brzusznej.

Chia wzmacnia kości!
Zawiera sporo wapnia i jest to wapń dobrze przyswajalny. W produktach roślinnych nie ma go tak wiele jak na przykład w nabiale, ale chia świetnie sobie z tym radzi. Dodatkowo zawiera bor, który jest niezbędny w procesie tworzenia mocnych kości.

Chia pomaga w pięknym uśmiechu!
Wapń, fosfor i witamina A to przepis na mocne zęby. Dodatkowo cynk działa antybakteryjnie i pozytywnie wpływa na płytkę nazębną.

Chia zapobiega powstawaniu nowotworu?
Kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 hamują wzrost komórek nowotworowych, zwłaszcza w przypadku raka szyjki macicy i raka sutka. Wysokie spożycie kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 i ograniczanie nadmiernej podaży omega-6 chroni przed rakiem.

Chia dodaje energii!
Badania przeprowadzone podczas treningu aerobowego trwającego 90 minut wykazały, że zastępując połowę węglowodanowej odżywki napojem z chia, zawodnicy uzyskiwali lepsze rezultaty niż grupa spożywająca więcej węglowodanów podczas treningu. Chia reguluje podaż cukru i uwalnia go do krwi w dobrym dla organizmu tempie. Dzięki temu nie grozi nam radykalny wyrzut insuliny i skutki uboczne z nim związane.
Chia pomaga stracić na wadze
Dzięki dużej dawce błonnika pochłaniającego dziesięć razy więcej wody niż sam waży, odchudzanie staje się proste. Dodanie chia do dania nie tylko zagęszcza potrawę, ale powoduje dłuższe uczucie sytości. Dodatkowo spora porcja białka w produkcie i zdrowe kwasy tłuszczowe wspomagają proces odchudzania.

Nasiona szałwii hiszpańskiej można spożywać całe albo zmielone. W tym pierwszym wypadku pasują do potraw wytrawnych, musli, owsianki, jogurtów, surówek i sałatek, naleśników. Zmielone warto dodawać do chleba, wypieków, sosów, koktajli, do zagęszczania zup czy gulaszu, itp. Można też zmiksować je z masłem, kremem orzechowym lub czekoladowym. Jeśli zamierzamy zalać je wodą, to najlepsza proporcja wynosi: porcja nasion na dziewięć porcji wody. Śmiało można je też zjadać na surowo jako przekąskę.

Uwaga! Zbyt duża ilość nasion chia może powodować zaparcia lub biegunki (w zależności od stopnia nawodnienia), bóle brzucha i niestrawność. Dzienna dawka spożycia nasion chia nie powinna przekraczać 50 g.

Aleksandra Wirosławska

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ